danielochmarie.blogg.se

Vårt liv på resande fot.

Koh Lanta lugn ö med magisk dykning!

Kategori: Allmänt

Då har vi hittat till Koh Lanta! Resan från Kamala Beach till Koh Lanta gick väldigt smärtfritt, vi trodde det skulle vara krångligt och omständigt men inte alls. Det tog ca 40-45 min i taxi (800 baht) från Kamala till Rasada Pier nära Phuket Town. Om man vill så kan man köpa billiga båtbiljetter online till Koh Lanta och Phi Phi men vi visste inte riktigt vilken färja vi ville åka så vi köpte på plats. Det kostade 1000 bath/pp istället för 650-800 pp men det gjorde oss inte så mycket, det var skönare att kunna välja på dagen när vi ville åka. Daniel var lite sugen på en private speedboat men priset var liiiite saftigt, 25 000 bath (ca 6000kr) så det blev vanlig färja för oss.

Färjan tog ca 1,5h till Phi Phi och vi hade sköna säten och bra platser. Det kan vara så att det är lite lugnare på färjorna nu när det börjar bli lågsäsong, det är nog värre med platser om man väljer att åka dec-mars men vi var väldigt nöjda med bekvämligheten. Direkt när vi kom till Phi Phi så bytte vi färja och åkte vidare till Koh Lanta. Samma sak där, inte så mycket folk så man kunde verkligen bre ut sig. 1,5h timme senare var vi framme vid Saladan Pier och tog en taxi till hotellet. Vi åkte från Kamala vid 12.00 och var framme vid Rawi Warin Spa Resort kl 17.15, helt okej tycker vi.

Även om vi gillade Kamala Beach och Sunwing så kändes det väldigt skönt att åka därifrån och komma till nya miljöer. Hotellet vi bor på är ett jättefint med mycket grönska, fin pool precis vid stranden.

Vem gillar inte ha näckrosor och vattenfall i trädgården? :)

Infinitypool med rutchkana som vi självklart har teståkt.

Här passar vi på att hänga när vi inte är ute på äventyr om dagarna.

Kul med vattenfall!

Här om dagen hyrde vi moppe så vi kunde utforska ön. 290 bath för ett dygns hyra och med lite bensin i tanken, oförsäkrad förvisso men bra pris!

Koh Lanta är verkligen en grön ö. Jag trodde inte att det skulle vara så frodigt som det är, det är jättevackert när man åker omkring. Västra sidan är mer eller mindre stränder längst hela kusten, stora, långa, breda stränder att välja och vraka på. Vi hade lite svårt att hitta restauranger nära till hands längs med stränderna men vi kanske helt enkelt "kom ner" på fel ställen, det är det enda vi känner att vi saknar, restaurangutbud. Återigen, det är lågsäsong och många ställen har faktiskt stängt så det kan vara därför vi fick uppfattningen av att det inte fanns jättemycket att välja på, det är nog stor skillnad om man är här tidigare på säsongen. Det planerade svalkande doppet vi tog i havet blev inte så svalkande, ca 34 grader var det i vattnet, man kände sig nästan varmare efter badet än innan.

Vi åkte över till östra sidan för att besöka Koh Lanta Old Town. Ett litet litet område med en fin pir och söta hus där man kan shoppa lite och äta lunch. Utsikten ute på piren var jättevacker med massa öar i bakgrunden.

På östra sidan så finns det inga stränder utan kusten består mest av träskmark.

Jag gillar denna typ av miljö den påminner mig lite om när vi var i Florida, Evergaldes och New Orleanstrakten. Det är tydligen många som fiskar fisk och skaldjur på den här sidan då området ska vara rikt på djurliv. Old Town är väldigt litet så för oss blev det ett snabbt besök, vi styrde vidare tillbaka till västra sidan och avslutade dagen i vår pool som faktiskt är svalkande. Det är nog bara 25-27 grader i den till skillnad från havet och speciellt poolerna på Sunwing som var ca 35 grader = bakteriepöl.

Sedan var det dags, det som vi har längtat efter sedan vi kom hit, dykningen! Efter att ha googlat mycket och läst igenom recensioner på Trip Advisor så bestämde vi oss för Hidden Depths som ligger på norra delen av Koh Lanta, precis vid Saladan Pier. De kändes som ett professionellt dykcenter och redan vid välkomnandet när vi kom dit så kände vi att vi valt rätt. De är det enda dykcentret på ön som jobbar aktivt med miljömedvetenhet och är certifikerade inom Green Fins. De är väldigt måna om att man respekterar djurlivet och miljön runtomkring reven och att man är medveten av hur vi påverkar undervattensmiljön när vi dyker. Supertrevliga och superproffsiga, vad kan gå fel? 3500bath/pp för pick-up, frukost, gear, två dyk, färsk frukt och snacks på båten, dryck och lunch när man kommer tillbaka, det kändes som ett riktigt bra pris.

Nu när det är slutet av april så finns det vissa ställen man inte kan dyka på då vädret inte alltid tillåter så första dykdagen bestämde vi oss för att åka till Koh Haa, en liten ögrupp på 6 öar i en nationalpark lite sydväst om Koh Lanta. Vi hade hört att det skulle vara riktigt bra där så vi såg verkligen fram emot besöket. Speedboat ut tog bara ca 30 min.

Vi fick en egen instruktör, vilket känns som en lyx då man läst mycket om att folk får dyka i grupper om allt från 4-10 pers.  En skön avslappnad kille/man frrån UK som hette Gary. När vi var framme så slogs vi av hur vackert det var redan innan vi ens hade hunnit hoppat i vattnet. Små klippor som stod rakt upp ur havet, en liten vacker sandstrand mitt i allt och turkost vatten, redan magiskt.

Koh Haa Lagoon.

Kittade och redo för första dyket hoppade vi i vattnet och redan från första sekunden så kände vi, wow. Äntligen får vi se det vi har längtat efter och förväntat oss redan innan vi tog dykcert. Den fantastiskt vackra och levande världen under vattnet.

Det går inte att få med på bild alla färger och alla fantastiska fiskar som simmar omkring, man måste verkligen ner under ytan för att förstå och själv se hur fint och vackert det är. Koraller i alla olika färger och former, stora stimm med barracudor och andra sorters fiskar som simmar längst med en och verkar nyfikna. Koh Haa är en grym plats för dykning, är man på Koh Lanta så måste man åka hit och dyka om man kan! Eftersom det är en nationalpark så kostar det 600bath extra per person men det är det verkligen värt!

Vi simmade runt och tittade på allt det magiska när Gary signalerar att han vill visa någonting. Efter att ha sett stora krabbor, trädgårdsålar som kommer upp ur sanden och muränor så undrade vi vad han hade hittat nu. Vi simmade fram och såg att under en stor korall låg det en vacker sköldpadda i lugn och ro och tog det lugnt. Så vackra och fridfulla djur. Vi tajmade den precis när den skulle upp och andas vid ytan, vi tittade på när sköldpaddan simmade upp till ytan för ett andetag och sedan dök ner och simmade vidare. Så roligt att se!

Tydligen gillar sköldpaddor bubbelkoraller och det fanns det massor av vid Koh Haa. Ser ni det när ni snorklar eller dyker är det inte omöjligt att det finns sköldpaddor i närheten :)

När man dyker två eller flera gånger på en dag måste man alltid stanna uppe vid ytan en viss tid mellan dyken. Det är för att kroppen ska få chans att återhämta sig och hinna göra sig av med kvävet i kroppen som den samlar på sig när man andas under ytan. Beroende på hur länge och hur djupt man dyker varierar tiden men det är vanligtvis mellan 1-1,5h. När vi hade "ytpaus" passade vi på att bada i lagunen och snorkla lite. Man ville knappt gå upp från vattnet eller åka vidare, det var riktigt fint i lagunen.

Dyk nr två var vid klippor bredvid lagunen, där var det dags för enklare grottdykning. Först kändes det lite läskigt att simma in i en grotta men det var riktigt coolt. Snäckor såg ut att vara självlysande i mörkret och ljuset blir så annorlunda. Här är vi på väg ut ur ena grottan.

Kändes som att man var med i lilla sjöjungfrun när man var tvungen att simma upp och ur ett hål ovanför en, det gillade jag så klart ;)

Återigen blev man imponerad av hur mycket fisk det var och hur vackra och levande alla koraller var. Man skulle kunna simma runt och titta hela dagarna, det finns alltid nya saker att upptäcka även fast man dyker på samma ställe.

Glada och lyckliga var det tyvärr dags att simma upp till ytan igen och förbereda oss för hemåtfärd. Man är så ljuskänslig efter dykningen när man kommer upp så man kan knappt öppna ögonen.

Vi känner att dykning är något som passar oss perfekt. Vi blir glada, avslappnade och harmoniska av det. Känslan när man är under vattnet och bara får sväva omkring är så skön, att titta och ta in allt det vackra runt omkring en. Vi ser fram emot dykdag nr två imorgon och då är det Koh Bida söder om Phi Phi som gäller. Där ska det var lite sämre sikt än Koh Haa men ännu mer olika sorters fiskar och även hajar.

Koh Lanta är lugnt och harmoniskt, jag kan förstå varför många svenskar väljer att åka hit. Långa vita stränder där man får vara ifred om man vill det och det finns lite olika aktiviteter att göra på ön. För oss däremot så vet jag inte om jag hade uppskattat Koh Lanta lika mycket om det inte var för dykningen. Jag saknar restaurangtillgängligheten som man har på andra ställen, inte bara att det ligger hotell längst med stränderna där man kan äta. Bor man närmare piren och det centrumet så kanske det känns lite roligare, vi bor trots allt lite längre söder ut. Men miljön är vacker, människorna jättetrevliga och stränderna är fina så vill man ha lugn och ro och hänga på riktigt fint hotell till bra pris så är Koh Lanta guld.

Nu ska jag spendera dagen med att ta det lugnt vid poolen och ladda inför imorgon och en ny dykdag. Jag kanske till och med unnar mig en vilodag från gymet också om jag inte blir allt för rastlös ;)

Hoppas snöandet har slutat där hemma och att ni som firar sista april i Uppsala har en riktigt bra dag!